نحوه استفاده از ماساژور تفنگی

ماساژورهای تفنگی راه حلی آسان و کاربردی برای درمان درد و سفتی عضلات هستند، اما چگونه می‌توان از آن به طور موثر استفاده کرد؟ استفاده روزانه از تفنگ‌های ماساژ عموماً برای اکثر افراد بی‌خطر است و از مزایای آن می‌توان به افزایش آرامش، ریکاوری عضلات و افزایش تحرک اشاره کرد. در این مقاله ما بهترین تکنیک‌ها را برای استفاده از ماساژورهای تفنگی ارائه کرده‌ایم. این تکنیک‌ها برای استفاده از ماساژور در هر شرایطی قابل استفاده است.

چیزهایی که باید در رابطه با استفاده از ماساژور تفنگی بدانید

یک روش موثر برای استفاده از ماساژور تفنگی این است که 30 ثانیه قبل از تمرین از یک تفنگ ماساژ برای فعال کردن عضلات خود استفاده کنید، یا 2 دقیقه بعد از آن برای جلوگیری یا کاهش درد عضلانی استفاده کنید. نکته مهم دیگر این است که گروه‌های عضلانی و بافت نرم را با تفنگ ماساژ خود هدف قرار دهید و از نواحی استخوانی و مفاصل مانند ستون فقرات، مچ پا یا آرنج خودداری کنید. همچنین لازم است که ماساژ را در پایین‌ترین حالت شروع کنید و با عادت کردن عضلات، به سرعت‌های بالاتر بروید.

روش استفاده از ماساژور تفنگی

ماساژورهای تفنگی برای تسکین ایمن عضلات و بافت نرم طراحی شده‌اند. گروه‌های عضلانی را که بعد از تمرین درد دارند یا به دلیل نشستن پشت میز سفت شده‌اند را هدف قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ بریدگی یا کبودی روی این نواحی وجود نداشته باشد و قبل از استفاده از تفنگ ماساژ بر روی آن‌ها صبر کنید تا هر گونه آسیب عضلانی یا استخوانی به طور کامل بهبود پیدا کند. برای استفاده از ماساژور از نواحی استخوانی و مفاصل مانند ستون فقرات، مچ پا یا آرنج خودداری کنید.

1. سری ماساژ مناسب را برای عضلات یا نواحی خاص وصل کنید

اکثر ماساژورها دارای حداقل 6 تا 8 سری برای اهداف مختلف هستند. هر کدام از این سری‌ها برای ناحیه خاصی از بدن قابل استفاده هستند. قبل از تعویض سری‌ها، مطمئن شوید که ماساژور خاموش است، سپس قبل از اینکه آن را روشن کنید، سر مورد نظر خود را فشار دهید یا بچرخانید. رایج‌ترین و محبوب‌ترین سری‌ها برای ماساژور عبارتند از:

سر توپی یا کروی

سر توپی یا کروی ماساژور تفنگی استاندارد و همه کاره است. از این سری برای ماساژ عمومی بافت عمیق روی هر گروه عضلانی استفاده کنید.

چنگال یا U-head

از این سری برای هدف قرار دادن عضلات دو طرف ستون فقرات (با اجتناب از استخوان‌ها) یا در پاها و مچ پا استفاده کنید.

سر تخت

از این سری برای تیغه‌های شانه و نوارهای IT یا برای ماساژ آرامش بخش کل بدن استفاده کنید. این سری همچنین برای کار روی نواحی کوچک یا گروه‌های عضلانی بزرگ مناسب است.

2. ماساژور را قبل از قرار دادن آن روی بدن روشن کنید

شروع استفاده از ماساژور تفنگی در حالی که آن را روی پوست لمس می‌کند می‌تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد. بنابراین همیشه ماساژور را دور از بدن خود روشن کنید تا خطر آسیب را کاهش دهید. در اکثر تفنگ‌های ماساژ، دکمه «روشن» را فشار داده و نگه دارید تا سر ماساژ شروع به ضربه زدن کند (به سرعت بالا و پایین می‌رود).

اگر از ماساژور برای شخص دیگری استفاده می‌کنید، به او بگویید چه زمانی می‌خواهید سری را روی ماهیچه‌هایش بگذارید تا بتواند برای این حس آماده شود. همچنین بسیار مهم است که قبل از روشن کردن ماساژور، از محکم بودن سری آن اطمینان حاصل کنید.

3. پایین‌ترین شدت ضربه را انتخاب کنید

برای شروع استفاده از ماساژور، این کار را آهسته شروع کنید تا به بدن و ماهیچه‌ها اجازه دهید تا با فشار سازگار شوند. اگر خیلی سریع شروع کنید، عضلات شما ممکن است منقبض شوند و مانع از رسیدن ضربه به بافت‌های عمیق‌تر شوند. همانطور که به فشار عادت می‌کنید، تنظیمات قوی‌تری را انتخاب کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید. برای استفاده از هر نوع ماساژوری لازم است که دستورالعمل‌ها را به دقت مطالعه کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

4. سر ماساژور را به صورت عمود بر روی ماهیچه قرار دهید

بهترین روش استفاده از ماساژور به این صورت است که باید آن را طوری نگه دارید که ماساژور به صورت عمود روی عضله ضربه بزند. به هیچ عنوان ماساژور را روی عضله فشار ندهید، بلکه برای استفاده صحیح لازم است که با حرکات رفت و برگشتی کوبش را انجام دهید. حواس‌تان باشد که سری ماساژور باید روی پوست سر بخورد و هیچ فشار اضافی نداشته باشد.

عضلات حجیم دو طرف ستون فقرات را با حرکات بالا و پایین با سر صاف ماساژ دهید. برای ماساژ باسن، ران و ساق پا، ماساژور را در طول عضلات به سمت بالا و پایین بکشید. سری چنگالی را امتحان کنید تا همزمان به عضلات بیشتری فشار وارد کنید. برای بازوها نیز از سر توپی استفاده کنید و در طول عضله دوسر بازو، سه سر یا ساعد خود به بالا و پایین حرکت کنید.

هیچ روش صحیحی و قطعی برای ماساژ عضلات دردناک وجود ندارد. هر کاری که برای بدن شما خوب است انجام دهید ولی مطمئن شوید که یک گروه عضلانی را بیش از 2 دقیقه هدف قرار ندهید. احساس کمی ناراحتی اشکالی ندارد، اما اگر درد واقعی احساس کردید، ماساژ را متوقف کنید یا سرعت خود را کاهش دهید.

5. ماساژ را تا 2 دقیقه ادامه دهید

بهترین مدت زمان برای استفاده از ماساژور تفنگی 1 تا 2 دقیقه است. با این کار گره و گرفتی عضلات بهبود پیدا می‌کند و درد آن از بین می‌رود. برای این منظور با ماساژ کل عضله یا ناحیه مورد نظر با فشار کم تا متوسط ​​شروع کنید. اگر عضله شما به شکل خاصی متراکم است، کمی فشار وارد کنید.

6. قبل از تمرین 30 ثانیه عضلات را فعال کنید

مناطقی از بدن را که قصد ورزش کردن دارید ماساژ دهید تا ماهیچه‌هایتان گرم شوند. برای این منظور یک جلسه ماساژ سریع را با حرکات کششی و کاردیو ترکیب کنید تا جریان خون در عضلات خود را افزایش دهید و تحرک را بهبود ببخشید. فقط قبل از شروع ورزش، ماساژور را روی مناطقی که می‌خواهید تمرین کنید، 30 تا 60 ثانیه حرکت دهید. اگر عضلات شما در حین تمرین احساس تنش، سفت یا خستگی می‌کند، آن‌ها را حدود 15 ثانیه ماساژ دهید تا دوباره فعال شوند.

7. عضلات را به مدت 1 دقیقه بعد از تمرین ماساژ دهید تا سرد شوند

از ماساژور تفنگی برای کاهش التهاب و جلوگیری از درد استفاده کنید. بلافاصله پس از تمرین، ماهیچه‌هایی را که ورزش داده‌ای به مدت 1 دقیقه ماساژ دهید تا جریان خون حفظ شود. این کار باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی به سمت عضلات شما جریان پیدا کند. این کار باعث شل شدن عضلات و کاهش التهاب و درد می‌شود.

علاوه بر ماساژ، به یاد داشته باشید که آب بنوشید و عضلات خود را کشش دهید تا پس از تمرین ریکاوری شوند. اگر عضلات شما بعد از تمرین صدمه می‌بینند، برای تسکین موقت درد و افزایش تحرک، هر کدام را در حالت کم و ملایم به مدت حداکثر 2 دقیقه ماساژ دهید. اگر در حین ورزش عضله‌ای آسیب دید یا دچار کشیدگی شد، قبل از استفاده از ماساژور چند روز صبر کنید تا شرایط بهتر شود. استفاده از ماساژور ممکن است آسیب را بدتر کند.

8. عضلات سفت را تا 2 دقیقه برای آرامش ماساژ دهید

استفاده از ماساژور تفنگی به این صورت است که هر ناحیه از بدن را که احساس تنش کردید ماساژ دهید، حتی اگر مربوط به ورزش نباشد. هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید برای بهبود تحرک و حرکت عضلات یا قبل از خواب برای آرامش عمیق که ممکن است به خواب شما کمک کند، ماساژ کل بدن را امتحان کنید. اگر در تمام طول روز احساس سفتی و درد در گردن و شانه‌ها دارید، پشت گردن و شانه‌های خود را با سرعت کم با سر توپی ماساژ دهید.

9. بعد از ماساژ از درمان‌های یخ یا حرارت استفاده کنید

استفاده از یخ و گرما بعد از ماساژ اختیاری است، اما به تسکین و آرامش بیشتر عضلات کمک می‌کنند. اگر درد حاد دارید، روی محل درد یخ بگذارید تا التهاب و درد کاهش پیدا کند. برای درد وسیع‌تر، حرارت را برای تسکین سفتی عضلات و افزایش تحرک اعمال کنید. اگر فقط می‌خواهید به طور کلی ماهیچه‌های خود را شل کنید، بعد از جلسه ماساژ با تفنگ گرما را اعمال کنید.

برای استفاده از یخ، یک کیسه یخ را هر بار تا 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. بسته را در یک پارچه بپیچید یا آن را روی لباس قرار دهید تا از تماس مستقیم با پوست جلوگیری کنید. برای اعمال گرما نیز دوش آب گرم بگیرید یا از یک پد گرم کننده هر بار تا 20 دقیقه استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *